Procedura przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach
Celem procedury jest umożliwienie zgłoszenia nieprawidłowości, naruszających lub mogących naruszać w Urzędzie Gminy Limanowa, powszechnie obowiązujące przepisy prawa, czy przepisy wewnętrzne; dotyczy to również działań/zaniedbań, które stanowią lub mogą stanowić działanie nielegalne lub naruszające standardy etyczne przyjęte w Urzędzie Gminy.
Po pozytywnym zweryfikowaniu zgłoszenia (co polega przede wszystkim na wstępnej ocenie, czy osoba zgłaszająca nie działa w złej wierze) osobie zgłaszającej nadawany jest status sygnalisty i rozpoczyna się postępowanie wyjaśniające. Sygnaliście przysługuje ochrona wynikająca z przepisów prawa, polegająca m.in. na zakazie dyskryminacji, szykanowania, nieujawnianiu danych w żadnym z dokumentów związanych z postępowaniem i nieujawnianiu danych na wniosek stron lub uczestników postępowania.
Procedura sygnalista UGL.pdf
Wymagane dokumenty:
Nieprawidłowość można opisać samodzielnie, wysyłając maila poprzez dedykowaną skrzynkę mailową (
[email protected]); wysyłając zgłoszenie pocztą z dopiskiem „zgłoszenie-sygnalista”, korzystając ze specjalnego formularza, opisując sprawę telefonicznie lub podczas rozmowy z Sekretarzem Komisji.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI.pdf
FORMULARZ ZGŁOSZENIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI.docx
Zgłoszenie o nieprawidłowości powinno zawierać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać przynajmniej następujące informacje:
1.1. datę oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji o nieprawidłowości,
1.2. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia nieprawidłowości,
1.3. wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie nieprawidłowości,
1.4. wskazanie ewentualnych świadków nieprawidłowości,
1.5. wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości.
Opłaty skarbowe:
Przyjęcie i rozpatrzenie zgłoszenia nie podlega ww opłatom.
Termin i sposób załatwienia:
Rozpatrzenie zgłoszenia o nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
Osoba odpowiedzialna za zgłoszenie (Sekretarz Komisji) ma obowiązek poinformować Sygnalistę o sposobie rozwiązania sprawy w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia.
Miejsce złożenia dokumentów:
Zgłoszenia o nieprawidłowościach mogą być przekazywane:
1/ poprzez wypełnienie formularza zgłoszenia nieprawidłowości dostępnego na stronie BIP Urzędu Gminy oraz na stronie internetowej Gminy i przekazanie go:
- drogą pocztową na adres Urzędu, z dopiskiem ”zgłoszenie-sygnalista”
- elektronicznie za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej:
[email protected],
3/ osobiście lub telefonicznie u Sekretarza Komisji.
Informacji w sprawach udziela:
Monika Twaróg – Pracownik Kadr
Urząd Gminy Limanowa
Pokój nr 3, ul. M. B. Bolesnej 18B
tel. 18/ 263-00-48
Podstawa prawna:
1/ Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
2/ Ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).
Tryb odwoławczy:
W postępowaniu w sprawie zgłoszonych nieprawidłowości, nie przewidziano w tym postępowaniu żadnych środków odwoławczych.